zaterdag 27 december 2008

Kerst....13 jaar geleden

De kerstdagen zijn weer voorbij. We hebben fijne, relaxte dagen gehad. Om de 1 of andere reden heb ik veel teruggedacht aan de kerstdagen van 13 jaar geleden. We waren toen net ouders geworden van een prachtig baby-jongetje, genaamd Jelle. Heel erg wennen was het voor ons, die eerste dagen. Een rare kerst ook, die heel anders liep dan gedacht. Want Jelle zou pas 2 weken later komen, en ik had het al precies gepland, hoe we onze laatste kerst met z'n tweetjes zouden vieren. Maar ja, het liep helemaal anders. Geen kerstdiner met de hele familie, geen thuisbevalling. Wel een gezonde baby gelukkig. Maar toch deed ik op kerstavond niets anders dan huilen. Rijkjan werd er helemaal zenuwachtig van. Hij zag z'n vrouw al verdwijnen in een postnatale depressie en hij in zijn eentje opdraaien voor alle vieze luiers! Wat er was wilde hij weten, en vooral: kan ik iets DOEN! Mannen willen altijd iets doen. Snikkend en snotterend legde ik het uit: dat zo'n baby nou wel heel leuk was, maar hoe moest dat nou over 15 jaar, als hij met een paar biertjes op met een brommertje door de stad heen ging racen? Rijkjan snapte er niks van. Dat duurt nog jaren, waar maak je je druk om? Gelukkig kwam op 1e kerstdag onze fantastische kraamhulp. Ze moest vreselijk lachen, en stelde Rijkjan gerust. Die kraamvrouwenblues ging met een paar dagen wel over, als de rondrazende hormonen een beetje tot rust kwamen. En zo was het ook. Maar toch.......er zijn inmiddels al 13 jaar (plus 1 week) voorbij gevlogen. Bier en brommers komen nu toch wel erg dichtbij. Maar ik maak me er niet meer zo druk om. Ik heb wel een beetje vertrouwen in Jelle. Baby's zijn best leuk, maar pubers.....die zijn nog veel leuker!



ps: over die kras onder zijn neus mag ik van Jelle niks meer zeggen....

1 opmerking:

heidi zei

Ben het helemaal met je eens Roelien, pubers zijn prachtige mensen...en dat ze wat zorgeloos zijn, ach dat is misschien juist een goed tegenwicht tegen onze hersenspinsels (die al jarenlang zich uitgebreid hebben tot enorme wanstaltige enge dingen die nooit gebeuren..)