donderdag 9 juli 2009

Waarom kinderen zoveel tijd kosten....

Kinderen brengen een hoop werk met zich mee. Ik kan me ook eigenlijk niet goed meer bedenken wat ik allemaal deed toen ze er nog niet waren. Ik verveelde me nooit, zoveel weet ik nog wel. Als je wilt weten hoeveel tijd kinderen opslokken moet je ze een poosje de deur uit doen. Zo zijn Sjoerd en Ids deze week op kamp, met scouting. De week voor ze gaan is altijd zeer hectisch. Er moet op school vaak nog van alles gebeuren, alle clubjes/sport enz. hebben nog een leuke activiteit om het jaar af te sluiten en ondertussen loop ik de bagagelijsten alvast af te checken. Wat kan ik alvast in een tas gooien. Waar zijn die zaklantaarns. Zitten er nog wel batterijen in. Ze moeten een waterpistool mee, die moeten nog even gekocht. Waterschoenen, passen die nog. Enz, enz. Op zaterdagochtend lopen we dan flink te stressen om alles in de tassen te krijgen, lunchpakketjes maken, jassen niet vergeten (echt waar, op zaterdagochtend komt Sjoerd tot de ontdekking dat hij zijn jas op school heeft laten hangen..... hopen dat hij er over 6 weken nog hangt...) maar dan komt toch het moment dat alles in de auto zit en ze wegrijden. Rijkjan gaat ook altijd mee, als leiding. Rust en stilte dalen neer over het huis. Het ziet er uit alsof er een tornado heeft gewoed (helaas, niet die witte van Ajax...) maar ik laat alles liggen en plof op de bank met een boek. De volgende dag ga ik opruimen. Was draaien. Stofzuigen en de wc schoonmaken. Kamers van de jongens uitmesten. 's Avonds is alles schoon en netjes. EN DAT BLIJFT ZO! Een hele week lang blijft het huis opgeruimd en schoon. Nergens slingert speelgoed of wasgoed. De wc hoef ik niet regelmatig te inspecteren op verdachte natte plekken. De wasmand blijft practisch leeg. De boodschappen die ik heb gehaald zijn niet in een mum van tijd op. Kortom: ik heb niks te doen. Zeeen van tijd houd je over, zonder kids. Tijd om te lezen, een cryptogram te maken, ongestoord te scrappen, uit te slapen. Het is heerlijk. Voor een paar dagen dan. Want eerlijk gezegd mis ik ze toch wel, mijn rommelkonten. Nog maar 2 nachtjes slapen, dan zijn ze er gelukkig weer. En wat zullen ze een berg wasgoed bij zich hebben......

Geen opmerkingen: